Wraz z rozwojem rynku instalacji gazowych do samochodów, jak i popularnością LPG jako paliwa, powstawały kolejne generacje systemów auto-gazu. Która generacja instalacji LPG będzie pasować do Twojego samochodu? To prostsze niż może się wydawać.
Nie każdy wie, że kolebką samochodowych instalacji gazowych są Włochy. To tam wynaleziono pierwsze zestawy do konwersji silników z zasilania benzyną, na gaz LPG. Miało to miejsce już w latach 40. XX wieku. Minęło sporo czasu, zanim ta forma napędzania pojazdów spopularyzowała się. Głównym powodem był brak zapotrzebowania – w wielu krajach różnica w cenach benzyny oraz gazu LPG nie była na tyle znacząca, by konwersja mogła się opłacać. Obawiano się także o bezpieczeństwo stosowania takich rozwiązań, co – trzeba przyznać – było zasadne, biorąc pod uwagę zawodność pierwszych na świecie systemów auto-gazu.
Z czasem jednak rosła liczba osób zainteresowanych gazem jako alternatywą dla popularnych paliw. Doprowadziło to do usystematyzowania wiedzy i opracowania pierwszych, uniwersalnych instalacji LPG. Kolejne ich generacje były tworzone zgodnie z zapotrzebowaniem rynku – były dostosowywane do nowych rozwiązań technologicznych, wykorzystywanych w silnikach. Co ciekawe, na europejskim rynku przyjęły się tylko instalacje LPG przeznaczone do silników benzynowych. W przypadku silników diesla opracowanie takich instalacji również jest możliwe, jednak z wielu względów mniej opłacalne.
I generacja samochodowych systemów LPG to prosta konstrukcja przeznaczona dla silników gaźnikowych, nie posiadających katalizatora czy sondy lambda. Jest to najprostszy możliwy system, w którym nie jest wymagany elektroniczny sterownik, regulujący dawkę podawanego do silnika gazu. Rozwiązanie generowało spore straty gazu, przez co spalanie było zazwyczaj wysokie, co nieco rekompensowała niska cena instalacji. Obecnie na rynku jest już niewiele samochodów gaźnikowych, w których można montować podobne instalacje.
II generacja instalacji LPG to rozwiązanie dla prostych silników z jedno lub wielopunktowym wtryskiem paliwa, wyposażonych już w katalizator i sondę lambda. Zastosowano tutaj sterownik, który regulował skład podawanej mieszanki gazowo-powietrznej. Kiedy w pojazdach zaczęły pojawiać się pierwsze układy diagnostyczne (EOBD), opracowano specjalny emulator, umożliwiający zastosowanie instalacji LPG bez generowania błędów w jednostce centralnej pojazdu.
III generacja instalacji gazowych była dedykowana silnikom z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Gaz podawany był do układu dolotowego w okolicy zaworów dolotowych. Odpowiedzialny za to był specjalny wtryskiwacz. Ilość podawanego paliwa regulowany był przez komputerowy sterownik. Silnik uruchamiany był na benzynie i dopiero po uzyskaniu odpowiedniej temperatury możliwe było jego manualne bądź automatyczne przełączenie na benzynę.
W IV generacji instalacji gazowych wyeliminowano wady poprzedników. Jest to nadal bardzo popularna na rynku instalacja sekwencyjna. Zastosowano tu wtryskiwacze gazu, odpowiednie liczbie oryginalnych wtryskiwaczy benzyny. Wtryskiwacze sterowane są elektronicznie i sterowane przez komputer. Dzięki sekwencyjnemu wtryskowi gazu, wyeliminowano różnice w charakterystyce pracy silnika funkcjonującego na benzynie oraz na gazie, przez co dynamika i osiągi pojazdu nie zmieniają się w zależności od stosowanego paliwa. Ta generacja instalacji LPG powstała z myślą o silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny, ale z czasem pojawiły się także jej wersje dedykowane silnikom z wtryskiem bezpośrednim.
V generacja systemów auto-gazu to rozwiązanie różniące się od poprzedników stanem skupienia gazu, podawanego do silnika. Chodzi o wtrysk gazu w fazie ciekłej, a nie lotnej jak w przypadku poprzednich generacji. Zastosowanie tej instalacji pozwoliło wyeliminować problemy zachodzące w niektórych silnikach, gdzie nie sprawdzała się standardowa instalacja sekwencyjna (np. wypalanie gniazd zaworowych).
VI generacja to najnowsze dokonanie rynku przeznaczone do nowoczesnych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Gaz podawany jest bezpośrednio do komory spalania, w fazie ciekłej przez fabryczne wtryskiwacze benzyny. Instalacje tego typu są opracowywane pod konkretny model i wariant silnika. W odróżnieniu od instalacji sekwencyjnych, samochód nie potrzebuje korzystać z benzyny, nawet na rozruchu.