Zastosowanie zbiornika toroidalnego pozwala cieszyć się z eksploatacji samochodowej instalacji gazowej bez utraty cennej przestrzeni bagażowej. Zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne zbiorniki toroidalne mogą być idealnie dopasowane do każdego samochodu. Czym kierować się przy wyborze?
Jednym z podstawowych problemów twórców pierwszych samochodowych instalacji gazowych była konieczność montowania zbiornika propan-butanu, który - ze względu na swoje gabaryty - w znacznym stopniu ograniczał przestrzeń bagażową pojazdu. Montowanie butli wraz z osprzętem w bagażniku w praktyce powodowało ograniczenie miejsca nawet o połowę, w zależności od modelu samochodu. Rozwiązaniem problemu okazał się sprytny patent, pozwalający na zastąpienie zbiornikiem elementu pojazdu, którego przewożenie w większości krajów nie jest obowiązkowo nakazywane przez przepisy. Koło zapasowe z powodzeniem można zastąpić zajmującym o wiele mniej miejsca zestawem naprawczym. Z tego rozwiązania dziś korzystają już nawet producenci samochodów, szukający oszczędności w masie całkowitej oraz przestrzeni bagażowej nowych modeli pojazdów.
Toroid to bryła geometryczna przypominająca pierścień. Nieprzypadkowo właśnie ten kształt jest wykorzystywany przez projektantów samochodowych instalacji gazowych. Toroidalny zbiornik można z powodzeniem zamontować w miejsce koła zapasowego. Zbiorniki toroidalne dzielą się na dwa podstawowe typy: zewnętrzne i wewnętrzne. Jak wskazuje nazwa, jedne umieszczane są na zewnątrz samochodu, a drugie wewnątrz. We współczesnych pojazdach, znacznie częściej spotkamy koło umieszczone w bagażniku auta, jednak nie brakuje także pojazdów (jak np. pickupy i niektóre SUVy), gdzie koło zamontowane jest pod podłogą. Wówczas, aby się do niego dostać należy odnaleźć w pojeździe odpowiednią dźwignię i opuścić koło na ziemię na specjalnym łańcuchu.
Obecnie na rynku instalacji auto-gazu bez problemu znajdziemy zbiorniki pasujące do każdego modelu auta – bez znaczenia, czy potrzebować będziemy zbiornika wewnętrznego czy zewnętrznego. Warto jednak wziąć pod uwagę kilka aspektów. W przypadku toroidalnego zbiornika wewnątrz, jego pojemność jest ściśle definiowana przez ilość miejsca pod podłogą bagażnika (oczywiście jeżeli zależy nam, aby zbiornik nie ograniczał przestrzeni bagażowej). W przypadku zbiornika zewnętrznego teoretycznie możemy zamieścić większy zbiornik o wyższej pojemności – należy jednak wówczas upewnić się, czy większa butla nie okaże się najbardziej wystającym elementem podwozia – wówczas będzie ograniczała prześwit pojazdu i stanie się bardziej narażona na uszkodzenia.
Współczesne toroidalne zbiorniki LPG z reguły są do siebie podobne, jednak w zależności od konkretnego producenta różnią się pewnymi unikalnymi, ważnymi dla eksploatacji cechami. Większość klientów, decydujących się na montaż instalacji gazowej w samochodzie, wybierając zbiornik kieruje się przede wszystkim jego pojemnością oraz ceną. Warto jednak wziąć pod uwagę również parametr wagi zbiornika. Im lżejszy zbiornik, tym mniejsze obciążenie dla pojazdu, co przekłada się w przyszłości na mniejsze zużycie paliwa. Ważnym parametrem, który można sprawdzić w przypadku większości producentów zbiorników jest zastosowane zabezpieczenie antykorozyjne. Zgodnie z przepisami, nowy zbiornik LPG zamontowany w samochodzie otrzymuje legalizację na 10 lat. Po tym okresie konieczna jest jego wymiana lub uzyskanie przedłużenia legalizacji. Jeżeli stan zbiornika nie budzi zastrzeżeń – nie ma na nim oznak rdzy czy znacznych odprysków farby, możemy otrzymać legalizację nawet na kolejnych 10 lat. Znaczna ilość rdzy będzie natomiast prawdopodobnie oznaczała konieczność zakupu nowego zbiornika.
Niektórzy producenci zbiorników toroidalnych LPG dołączają do zakupu certyfikaty potwierdzające badania i testy, które przeprowadzono przed wprowadzeniem produktu do sprzedaży. Są to przeważnie testy wytrzymałościowe, które mają potwierdzić, że dany zbiornik jest w pełni bezpieczny w użytkowaniu, nawet w ekstremalnych warunkach. Dla osób szczególnie ceniących bezpieczeństwo jazdy, sprawdzenie posiadanych przez dany produkt certyfikatów może być istotnym kryterium zakupu.
Zbiorniki toroidalne to obecnie najpopularniejsze na rynku rozwiązanie dedykowane samochodowym instalacjom LPG. Umieszczane w dyskretnym i nieograniczającym przestrzeni bagażowej miejscu nie wpływają na komfort korzystania z samochodu. Warto pamiętać jednak o tym, by sprawdzać stan zbiornika przy każdym przeglądzie technicznym instalacji LPG (w interwałach kilometrowych lub czasowych, zalecanych przez producenta instalacji).