Wtrysk gazu ciekłego to dziś powszechnie stosowane rozwiązanie w instalacjach gazowych w samochodach. Dzięki jego wykorzystaniu można obniżyć poziom spalania LPG przez pojazd. Jest on także zalecany do niektórych, szczególnie wrażliwych silników.
Domyślnie w instalacji sekwencyjnej gaz jest rozprężany, co wymaga pozyskania ciepła z układu chłodzenia po rozruchu silnika. Przez to pojazd przełącza się na gaz dopiero po uzyskaniu odpowiedniej temperatury silnika. Wtrysk gazu ciekłego pozwala ominąć ten problem i zapewnić szybkie i niezależne od warunków atmosferycznych przełączenie na zasilanie tańszym paliwem. Dzieje się tak, ponieważ instalacja gazowa z wtryskiem w fazie ciekłej opiera się na uproszczonym schemacie konstrukcji. W porównaniu do klasycznych instalacji sekwencyjnych nie potrzeba montować w niej reduktora (parownika) oraz specjalnych filtrów – nie ma bowiem konieczności konwersji ciekłego gazu do fazy lotnej.
Ciekły wtrysk gazu jest również wykorzystywany w najnowszych generacjach instalacji LPG, dedykowanych silnikom z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Rozwiązanie to jest podstawą cechą instalacji tzw. VI generacji, w której do podawania ciekłego gazu bezpośrednio do komory spalania silnika, wykorzystywane są fabrycznie montowane w pojeździe wtryskiwacze benzynowe. Według rynkowych ekspertów, właśnie do tego rozwiązania należy przyszłość w branży auto-gazu.
W wciąż dominujących na polskich ulicach samochodach z silnikami benzynowymi z wtryskiem pośrednim z reguły można zamontować klasyczną instalację sekwencyjną z wtryskiem gazu w fazie lotnej. Można jednak także zdecydować się na wersję nieco droższą – z wtryskiem gazu ciekłego, ale charakteryzującą się wieloma zaletami. Przede wszystkim brak konieczności rozprężania gazu wpływa tu na obniżenie spalania, co wiąże się zarówno z oszczędnościami jak i pozytywnym wpływem na środowisko. Instalacja gazu w fazie ciekłej jest także bezpieczna dla stanu technicznego samochodu. W wielu przypadkach jej zastosowanie eliminuje problem z wypalaniem gniazd zaworowych, do którego dochodzi w niektórych silnikach, podczas pracy na klasycznej instalacji sekwencyjnej. Wartą uwagi zaletą instalacji gazu w fazie ciekłej jest jej niewielkie skomplikowanie techniczne, dzięki czemu mniej elementów narażonych jest na eksploatacyjne zużycie. Innymi słowy, instalacje tego typu uchodzą za trwałe i niezawodne. Niska komplikacja sprawia także, że cały system zajmuje niewiele miejsca pod maską pojazdu, co w przypadku niektórych modeli samochodów ma szczególne znaczenie, zwłaszcza pod kątem serwisu. Wtrysk gazu w fazie ciekłej nie wpływa na obniżenie osiągów pojazdu. Instalacja skalibrowana przez doświadczonego serwisanta może przynieść nawet poprawę osiągów, w stosunku do pracy silnika na benzynie.
Na to dość podstawowe pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Liczne, wymienione wyżej zalety instalacji z wtryskiem gazu ciekłego mogą okazać się niewystarczające, jeżeli nie spełni ona podstawowego dla właściciela pojazdu wymogu. Chodzi oczywiście o opłacalność. Instalacje tego typu przeznaczone do silników z pośrednim wtryskiem paliwa są nieco droższe niż standardowe instalacje sekwencyjne, choć ich ceny w ostatnich latach systematycznie spadają. Z kolei instalacje VI generacji, przeznaczone do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa to nowoczesna technologia, za którą – w zależności od modelu pojazdu – trzeba zapłacić od kilku do nawet kilkunastu tys. zł. Potencjalny zwrot z inwestycji zależy od tego, jak dużo będziemy jeździć oraz jak długo zamierzamy użytkować auto. W obliczeniu potencjalnych korzyści i kosztów mogą pomóc internetowe kalkulatory LPG.