Montaż instalacji gazowej LPG w samochodzie z silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest dobrym rozwiązaniem dla osób chcących oszczędzać. Nie w każdym przypadku jednak taka instalacja będzie opłacalna. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę myśląc o LPG w aucie z bezpośrednim wtryskiem.
Coraz bardziej popularne na rynku silniki, w których wykorzystano metodę bezpośredniego wtrysku benzyny uchodzą za trudne do konwersji na zasilanie gazem LPG. W rzeczywistości jednak, mimo początkowych problemów, producenci instalacji gazowych poradzili sobie z tym zadaniem i już dziś oferują instalacje, które pozwalają cieszyć się korzystaniem z LPG także właścicielom pojazdów z tego typu jednostkami.
Podstawowym problemem technicznym, z którym musieli zmierzyć się producenci samochodowych instalacji gazowych w przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem był fakt umieszczenia wtryskiwaczy benzyny bezpośrednio w komorze spalania. Z tego względu niemożliwe okazało się „wyłączenie” ich z układu zasilania i przekazanie ich funkcji wtryskiwaczom LPG, jak to ma miejsce w instalacjach, dedykowanych jednostkom z wtryskiem pośrednim. Okazało się, że wtryskiwacze benzynowe muszą pracować, przynajmniej co jakiś czas podając dawkę paliwa. Inaczej doszłoby do ich awarii, niezwykle kosztownej w naprawie. Inżynierowie producentów instalacji LPG opracowali dwa sposoby radzenia sobie z tą niedogodnością. Właśnie dlatego obecnie na rynku dominują dwa typy instalacji dedykowanych silnikom z bezpośrednim wtryskiem.
Wcześniejsze rozwiązanie bazuje na znanym schemacie instalacji sekwencyjnej, wykorzystywanej w silnikach z wtryskiem pośrednim. Problem z koniecznością ciągłego wykorzystywania wtryskiwaczy benzynowych rozwiązano tu w sposób niepełny. Gaz w fazie lotnej podawany jest do kolektorów dolotowych, ale wtryskiwacze benzynowe co jakiś czas podają określoną ilość benzyny. Dzieje się tak, by je schłodzić i oczyścić. Ze względu na to, że wtryskiwacze znajdują się w komorze spalania, w innym wypadku ze względu na panujące tam ekstremalne warunki, doszłoby do ich uszkodzenia. Choć producenci postarali się, by ilość dotryskiwanej podczas pracy silnika benzyny była jak najmniejsza, i tak wiele tego typu instalacji zużywa sporo paliwa, zwłaszcza w ruchu miejskim. W zależności od konkretnego silnika stosunek spalania gazu do benzyny wynosić może nawet 90:10, ale zdarza się także, że w niektórych warunkach eksploatacji jest to 50:50. Biorąc pod uwagę koszt zamontowania tego typu instalacji, czas zwrotu z inwestycji może być zatem długi – w zależności od tego, jak duże dystanse pokonuje samochód.
Drugim rozwiązaniem, pozwalającym na korzystanie z paliwa LPG w silnikach z wtryskiem bezpośrednim jest instalacja wykorzystująca fabryczne wtryskiwacze benzynowe. Na wykorzystanie benzynowych wtryskiwaczy pozwoliło zastosowanie gazu w fazie ciekłej. Dzięki podawaniu przez nie gazu, są one cały czas chłodzone i oczyszczane, co zapobiega ich awarii. Nie muszą też podawać benzyny, przez co silnik pracuje wyłącznie na gazie, generując dużo większe oszczędności niż w przypadku instalacji opisanej w poprzednim akapicie. Tego typu instalacja wymaga jednak bardzo zaawansowanego technicznie sterownika oraz modyfikacji fabrycznej pompy paliwa. Z tego względu trudne okazało się stworzenie uniwersalnych rozwiązań – instalację trzeba dopasowywać do konkretnego silnika, jego osprzętu i oprogramowania. Producenci systemów auto-gazu zdają się jednak nadążać za rozwojem rynku i już dziś, tego typu instalacje są dostępne dla większości silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny poruszających się po polskich drogach.
Ze względu na poziom zaawansowania technologicznego, instalacje dedykowane silnikom z bezpośrednim wtryskiem są droższe od klasycznych „sekwencji”. Ich ceny z każdym rokiem spadają, jednak nadal są stosunkowo wysokie. W przypadku instalacji z dotryskiem benzyny, w zależności od konkretnego modelu samochodu ceny startują od ok. 4 tys. zł. Instalacje z wtryskiem LPG przez fabryczne wtryskiwacze są dostępne od ok. 8-10 tys. zł. Choć to znaczna różnica w cenie, warto pamiętać, że nowszy typ instalacji korzysta wyłącznie z LPG, podczas gdy starszy, spala także benzynę. Może się zatem okazać, że w przypadku pokonywania dużych dystansów, czas zwrotu z inwestycji będzie podobny. Najlepiej obliczyć to za pomocą jednego z internetowych kalkulatorów LPG.